wo 10 maart 2021 - do 11 maart 2021

Beurs cognitieve begaafdheid

Naar gepast onderwijs voor cognitief begaafde leerlingen in elke Leuvense school

Tijdens deze online beurs...

  • Vertalen we de internationale expertise en kennis rond cognitieve begaafdheid naar onze Leuvense klascontext. Je gaat naar huis met praktische tips en ideeën, die wetenschappelijk onderbouwd zijn.
  • Stellen we een stappenplan voor de aanpak van cognitief begaafde leerlingen voor om morgen mee aan de slag te gaan in jouw klas en school. Wat is de volgende stap die nodig is voor de cognitief begaafde leerling in jouw klas?
  • Stellen we 10 Leuvense initiatieven en projecten voor. Experten in het domein delen hun kennis en aanbod, binnen en buiten de schoolmuren.
  • Hoor je hoe kinderen, jongeren en hun ouders cognitieve begaafdheid ervaren tijdens de getuigenissen en voorbeelden uit de klaspraktijk.

...en maken we tijd en ruimte voor al je vragen!

Praktisch

  • Wanneer? 10 maart 2021 om 14u en 11 maart 2021 om 19u30

  • Waar? Online webinar

  • Deelname? Is gratis!

  • Voor wie? Leerkrachten, ouders en andere betrokkenen

PROGRAMMA

14u - 15u20 / 19u30 - 20u50: Algemene info & stappenplan door Kim Kiekens & Saskia Buyckx (labotrekkers SOM)

Naar gepast onderwijs voor cognitief begaafde leerlingen in elke Leuvense school – hoe doen we dat? Praktische tips, concrete handvaten en een stappenplan om mee aan de slag te gaan, op school én thuis.

PAUZE

15u30 - 16u30 / 21u - 22u: Themasessies

  • Project Talent (Pieter Verachtert) - Wetenschappelijk onderzoek vanuit Vlaamse universiteiten

De afgelopen jaren voerde Project TALENT wetenschappelijk onderzoek uit naar cognitieve begaafdheid in het Vlaamse onderwijs. In vogelvlucht vliegen we over enkele van de meest opvallende onderzoeksresultaten.

  • SPRING-STOF vzw (Kim Kiekens & Saskia Buyckx) - Onderwijs op maat tijdens de schooluren

Spring-Stof vzw geeft deeltijds onderwijs op maat aan cognitief begaafde kinderen tijdens de schooluren. We lichten onze verschillende trajecten toe voor kinderen van de kleuter-, lagere en secundaire school.

  • VerderDENKplaneet (Dominiek Devos) – Inzetten op veerkracht en mentale sterkte voor kinderen van het derde tot zesde leerjaar basisonderwijs

In deze onlinesessie krijg je toelichting over onze aanpak in het traject 'De verderDENKplaneet' van Expertisebureau Exentra : hoe geven we uw kind met denktalent veerkracht en mentale sterkte? Samen met andere cognitief getalenteerde kinderen leren we hen uit hun hangmat komen en moeite doen, doorgaan na een mislukking en hun talent om snel te denken echt te gebruiken.

  • Eureka (Lucas Hermans) – binnen elke les een gedifferentieerd aanbod in de klas

Een diverse groep leerlingen samen in één klas, dat is het Eureka-model. Talent stimuleren we optimaal met een sterk model van binnenklas-differentiatie. Zo krijgt ieder een aangepast aanbod op een haalbare manier. Met duidelijke doelen en aangepaste ondersteuning krijgen de leerlingen zo de groeikansen die ze verdienen (Eureka-model).

  • Het Lampje (Adi Van den Brande) Autisme én hoogintelligent (enkel op 11 maart)

Tijdens deze sessie verneem je naar welke elementen je moet kijken wanneer er een vermoeden van autisme is bij een hoogintelligent kind. Leer het verschil tussen beide.

  • Acht Wespen (Sandra Nauwelaerts) – Differentiatie in STEM in BAO

In deze presentatie wordt een inleiding gegeven op wat STEM precies is, wat de belangrijkste kenmerken en vormen zijn en hoe het in het basisonderwijs kan worden ingevuld. Gedifferentieerd in de gewone klas, of specifiek in de kangoeroeklas.

Gericht naar leraren uit het basisonderwijs.

  • Ankerscholen KS Leuven (Ann Cornelis) – Project sterk functionerende leerlingen in secundair onderwijs

De Vlaamse overheid selecteerde de Katholieke Scholengemeenschap Leuven voor het project rond voorbeeldscholen voor cognitief sterk functionerende leerlingen. In deze sessie wordt de opzet van het project verder toegelicht en geïllustreerd met voorbeelden uit de secundaire scholen zelf.

  • Talentvol (Els De Wit) – Uitzonderlijk begaafd (IQ 140+), wat en hoe?

In deze sessie wordt er kort toegelicht wat uitzonderlijke hoogbegaafdheid is en waarom het zo moeilijk is om dit op te vangen in school. We bekijken wat je kan doen om je kind te geven wat het nodig heeft.

  • Basisschool Sancta-Maria Leuven (Birgit Gypen) - Differentiatie in de basisschool, binnen en buiten de klas (enkel op 10 maart)

Een aanbod op maat voor cognitief begaafde leerlingen in het basisonderwijs... hoe doe je dat? Birgit Gypen, leerkracht kangoeroeklas in basisschool Sancta Maria Leuven, vertelt meer over het aangepaste aanbod in de klassen en over de werking van hun kangoeroeklassen, met getuige van een oud-leerlinge.

  • Steinerschool De Zonnewijzer (An De Vogelaere) – Praktijkvoorbeelden uit secundair onderwijs

Hoe kan je aan de noden van cognitief begaafde leerlingen tegemoet komen in het middelbaar onderwijs? Je kan hen stimuleren om uitdagingen aan te gaan die zeker niet enkel cognitief zijn, maar die zich ook situeren op vlak van meer verantwoordelijkheid nemen, (zelf)discipline oefenen en uit je comfortzone komen. Enkele praktijkvoorbeelden en een getuigenis van een oud-leerlinge.

16u30 - 17u / 22u - 22u30: Praatcafé

In samenwerking met

  • SPRING-STOF vzw
  • Acht Wespen
  • KSLeuven
  • Talentvol
  • Basisschool Sancta Maria Leuven
  • De Zonnewijzer
  • Het Lampje
  • Project Talent
  • Eureka
  • De verderDENKplaneet

Heb je nog vragen?

Bekijk hieronder een getuigenis van Roos en Dora, leerlingen uit Sancta Maria Leuven en Lisa, oudleerlinge uit diezelfde school, over het project 'Hoogvliegers'

Download hieronder de presentaties van de verschillende sessies op de beurs

De andere presentaties volgen zo snel mogelijk!

Presentatie Eureka