ma 3 mei 2021

Leerlabo: in relatie tot de postmoderne samenleving

“Zoals de ouden zongen, zo piepen de jongen … al lang niet meer!”

Omgaan met je leerlingen, in relatie tot de postmoderne samenleving

Leerlingen groeien op een postmoderne samenleving die razend snel verandert en onze relaties en verhoudingen grondig hertekent. Ze zetten leerkrachten, die zich graag beroepen op de klassieke omgangs- en gezagsregels en –tradities, hun eigen ervaringen als leerling, soms voor grote uitdagingen. Hoe ga je om met je leerlingen als wat je zelf geleerd hebt niet meer werkt? Hoe kan je je leerlingen die nu opgroeien, begrijpen? Wat mag, kan wel, en wat niet meer? En hoe krijg en houd je orde op zaken in de klas, op de speelplaats, binnen de school? En zelfs leerkrachten onder elkaar lijken wel een verzameling van heel uiteenlopende stijlen, eisen en verwachtingen naar leerlingen, waar soms ook weinig consensus in terug te vinden is.

Het thema van je relatie met leerlingen tegen de achtergrond van de postmoderne samenleving staat centraal in dit Leerlabo. Verder bouwend op het leerlabo van 25 november ’19, frissen we het sociologisch perspectief van de postmoderniteit op. We verdiepen ons in de verschuivingen die de postmoderne samenleving meebrengt in gezag en relaties, en wat dit concreet betekent voor het klas- en schoolgebeuren. We gaan in dialoog rond je klaspraktijk en de verschuivingen in relaties, moeilijkheden en kansen die de postmoderne samenleving teweegbrengt. We verkennen handvatten over hoe je als leerkracht in relatie kan gaan met je leerlingen, in relatie met de actuele maatschappelijke realiteit.

  • Wat: workshop
  • Waar: online (je ontvangt een deelnamelink na inschrijving)
  • Voor wie: (zorg)leerkrachten en ondersteuners uit basis- en secundair onderwijs.
  • Prijs: gratis
  • Spreker: Johan Deklerck - auteur preventiepiramide