Hoe werken we aan een stressvrije klas?

3 november 2020

 Laboratorium

Afgerond

Labo No Stress!

Het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek No stress (2018-2021) focuste op het versterken van de stressregulatie van leraren en kinderen in het basisonderwijs.

We zochten samen met leraren basisonderwijs manieren om jezelf te reguleren in stressvolle tijden. Aan de hand van artikels en oefeningen ontdekten we hoe je als leraar veerkrachtiger voor de klas kan staan. Daarnaast bekeken we hoe je die zelfregulatie kan aanleren aan je leerlingen. Wat werkt? Wat loopt moeilijk?

De basis van dit labo start vanuit het principe van ‘self-regulation’, 1 van de 4 pijlers van het Canadese curriculum voor jonge kinderen. De 5 stappen van zelfregulatie zijn neuro-wetenschappelijk onderbouwd en zouden zowel te veel als te weinig stress/prikkels opvangen bij kinderen én opvoeders.

Een tiental leraren nam gedurende twee schooljaren deel aan een professionaliseringstraject. Aan de hand van interviews werden de leerervaringen van deze leerkrachten in kaart gebracht.

De resultaten van het onderzoek vind je via de website van ‘Kalm in de klas’.

Caroline Vancraeyveldt

Kernexpert in het expertisecentrum Education and Development van UCLL

 

Contacteer Caroline