Hoe werken we aan een stressvrije klas?

  • Ben jij nieuwsgierig naar wat het gedrag van de kinderen uit je klas jou kan vertellen over hun gevoelens en gedachten?
  • Wil je samen met ons ontdekken op welke manier jij kan werken aan de stressregulatie van kinderen én van jezelf?
  • Is verbinding voelen voor jou belangrijk maar heb je soms het gevoel dat de connectie met de klas even zoek is?

Kom dan samen met ons meedenken, meezoeken en soms een beetje wroeten in het SOM-labo ‘No Stress’.

Labo No Stress!

Dit SOM-labo wil samen met leraren basisonderwijs op zoek gaan naar manieren om zichzelf te reguleren in deze stressvolle tijden. Aan de hand van artikels en oefeningen ontdekken we samen hoe je als leraar veerkrachtiger voor de klas kan staan. Daarnaast bekijken we hoe je als leraar, als expert van je klas, die zelfregulatie kan aanleren aan je leerlingen. Wat werkt? Wat loopt moeilijk?

De basis van dit labo start vanuit het principe van 'self-regulation' als één van de vier pijlers van het Canadese curriculum voor jonge kinderen. De vijf stappen van zelfregulatie zijn neurowetenschappelijk onderbouwd en zouden zowel te veel als te weinig stress/prikkels opvangen bij kinderen én opvoeders.

Wat mag je verwachten? 

We geven je handvaten om jezelf en de kinderen uit de klas te reguleren, maar we willen ook leren van jou! Wil jij jouw ervaringen delen met collega’s uit andere (Leuvense) scholen en met collega-onderzoekers van de lerarenopleiding? Wil je meedenken én meedoen met een praktijkonderzoek rond stressregulatie in kleuter- en lager onderwijs?

Wil jij mee je schouders zetten onder een stressvrije klas? Dan kijken we uit naar jouw komst! Wees van harte welkom!

Wil je graag deelnemen?

We plannen onze eerste bijeenkomst op 7 oktober 2019.

Klik hier voor meer info!