Op vrijdag 17 december organiseerden we samen met Dienst diversiteit en gelijke kansen – Stad Leuven, Dienst diversiteitsbeleid – KU Leuven en çavaria het forum ‘LGBTQI+, naar een inclusieve school’. Tijdens een online inspiratienamiddag brachten we een 50-tal onderwijsmakers samen. Onder begeleiding van experten dachten de deelnemers na over hoe ze in hun school of onderwijsinstelling een inclusieve cultuur kunnen versterken.

Meer van dit! Het forum heeft duidelijk gemaakt dat er nog veel vertel- en leerstof is voor meerdere fora.

Deelnemer forum

Jozefien Daelemans bracht een keynote over genderstereotypen en hoe die ons denken en gedrag beïnvloeden. In 5 verschillende breakout rooms gingen de deelnemers in dialoog met onze experts.

Çavaria, de Vlaamse belangenverdediger en koepelorganisatie voor LGBTQ+-mensen begeleidde twee dialoogtafels: “Aan de slag in de klas met het thema LGBTQI+” en “Hoe omgaan met hete hangijzers rond diversiteit”. Een andere tafel met als thema “Van kruispuntdenken naar kruispuntdoen: waar te beginnen?” werd voorzien van de nodige expertise door Merhaba, dat LGBTQI+ personen met een migratieachtergrond verenigt. Oliver Holz, docent in de Educatieve master aan de KU Leuven, verzorgde een vierde dialoogtafel met als focus een inclusief schoolbeleid.

Bekijk je graag nog eens het materiaal dat tijdens het forum aan bod kwam?

Inspiratie uit de Leuvense scholen

Ook het Leuvense onderwijsveld deelde inspirerende voorbeelden. Aan één van de dialoogtafels vertelden Lies Van Lancker, leerkracht op het Sint-Pieterscollege, en David Vierbergen, leerkracht in Stroom, hoe zij op school aan de slag gaan met het thema LGBTQI+.

Leerlingen zelf op onderzoek

“In Stroom staan tijdens de projectweken onderzoeken en ontdekken centraal. Het lessenrooster, de vakken en de klassen worden door elkaar gehaald en leerlingen werken een week lang in groepjes aan een eigen project. Zo stond afgelopen schooljaar een van de projectweken in het teken van ‘beautiful people’. Een groepje leerlingen verdiepte zich in het onderwerp LGBTQI+”, legt David Vierbergen uit.

De leerlingen gaan zelf op onderzoek en geven nadien hun kennis door aan medeleerlingen.

David Vierbergen, leerkracht Stroom

Aan het begin van de week formuleren de leerlingen enkele politieke, economische, culturele of sociale onderzoeksvragen. “Voor LGBTQI+ was een politieke onderzoeksvraag bijvoorbeeld ‘In welke landen worden LGBTQI+- personen nog steeds niet aanvaard?’”, vertelt David.

Om antwoorden te vinden op hun vragen, gaan de leerlingen vervolgens zelf op onderzoek. “Ze zoeken online achtergrondinformatie en verzamelen bijvoorbeeld statistieken over LGBTQI+. Maar ze gaan ook op pad om getuigenissen van LGBTQI+- personen te verzamelen. Hun bezoek aan Café Rocco, een ontmoetingsplaats voor LGBTQI+ personen, maakte grote indruk”, aldus David.

Aan het einde van de week presenteren alle leerlingen hun onderzoek op een beurs, waar iedereen welkom is, ook ouders en grootouders. “Aan de hand van een bordspel konden andere leerlingen op die manier bijleren over het thema”.

Tijdens een beurs aan het einde van de week presenteren de leerlingen van Stroom hun project rond LGBTQI+ aan medeleerlingen, schoolpersoneel, ouders en grootouders.

Paarse week

Het Sint-Pieterscollege organiseerde vorig jaar een Paarse Week. “Van enkele leerlingen kwam de vraag om iets te doen met het thema LGBTQI+. Met het fair team, een groepje leerlingen, begeleid door enkele leerkrachten, die samen projecten opzetten rond allerlei maatschappelijke thema’s, zijn we met die vraag aan de slag gegaan”, legt Lies Van Lancker uit, zelf lid van het fair team.

Tijdens de Paarse Week stond alles in het teken van LGBTQI+. Het fair team zette acties op poten om het thema onder de aandacht te brengen. “Twee van onze leerlingen deelden een pakkende getuigenis over hoe zij als LGBTQI+- personen het leven op school ervaren. We maakten o.a. de regenboogkleuren met enkele breiwerken en raamtekeningen heel zichtbaar op school, schreven open brieven naar de school en het stadsbestuur, en deden een enquête op school”, verduidelijkt Lies.

Het fijne aan ons project is dat iedereen met elkaar in gesprek gaat en dat ook leerkrachten heel veel bijleren van leerlingen.

Lies Van Lancker, leerkracht Sint-Pieterscollege

“Dat de breiwerken en raamtekeningen vandaag nog steeds de school kleuren, is heel belangrijk. De aanwezigheid van de regenboogkleuren is op onze school heel normaal geworden, zoals het ook heel normaal moet zijn dat iedereen kan zijn wie hij of zij wil zijn. We willen vooral een open cultuur stimuleren waarin alle thema’s bespreekbaar zijn en iedereen van elkaar kan leren."

"Dat doen we ook met onze paarse badges. Door een paarse badge te dragen op school geef je aan dat iedereen je mag aanspreken om in gesprek te gaan over het thema”, vertelt Lies. “Ondertussen is er een community ontstaan van leerlingen en leerkrachten die het thema een warm hart toedragen en hebben we ook een jaarwerking opgebouwd.”

Wil je meer weten? Surf naar de website van Stroom en het Sint-Pieterscollege voor meer info over acties en projecten.