Hoe werken we aan een Leuvens onderwijs zonder racisme?

16 september 2021

 Laboratorium

Afgerond

“Op 21 maart 2018 trad Leuven toe tot het Europees netwerk van Steden tegen Racisme (ECCAR). Ten laatste tegen 2020 wil Leuven volledig racismevrij zijn. Ook onderwijs speelt hierin een cruciale rol.”

Labo ‘Leuvense scholen zonder racisme’

Ook SOM rolt, in samenwerking met Stad Leuven, een plan uit. De insteek voor dat plan was snel duidelijk: de beste ambassadeurs zijn leerlingen/studenten zelf!

Op school zitten kinderen en jongeren met verschillende achtergronden. In die omgeving ontstaan soms misverstanden, misplaatste verwachtingen en zelfs discriminatie. Daar willen wij samen met Leuvense scholieren iets aan doen. Wat gebeurt er in hun klas of aula? Hoe kijken zij naar zichzelf en anderen? Wat kunnen we samen doen om discriminatie en racisme in het Leuvens onderwijs tegen te gaan?

Het resultaat was een experiment dat startte in november 2018, waar we met jongeren tussen 10 en 22 jaar aan de slag gingen rond het thema aan de hand van een educatief spel van De Aanstokerij. Burgemeester Ridouani (toen nog kervers!) kwam op bezoek en vroeg de jongeren om mee met hem na te denken over wat de stad kon doen om haar onderwijs racismevrij te maken. Zo gezegd, zo gedaan: in december 2018 gingen we met een kleiner groepje aan de slag om concrete beleidsacties te formuleren.

Color Experiment

In 2019 gingen we, samen met onze ambassadeurs en communicatiebureau TBWA aan de slag om een actie uit te rollen naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Onze ambassadeurs volgden een workshop bij Urban Woorden om taal te geven aan het thema ‘racisme’ en op 21 maart lanceerden we ons ‘color experiment’, waarin leerlingen uit het eerste leerjaar van basisschool Mater Dei Leuven een kleurplaat inkleurden volgens instructies. Wanneer ze gevraagd werden het gezicht op de plaat te kleuren in ‘huidskleur’, nam iedere leerling, ongeacht zijn/haar afkomst, hetzelfde kleurpotlood: lichtroze.

Als antwoord daarop ontwikkelden SOM en TBWA een kleurpotlodenset met niet alleen lichtroze, maar nog zes andere tinten huidskleur, als tool om het diversiteitsgesprek op de schoolbanken aan te wakkeren. Op 21 maart 2019 nodigden we alle leerlingen uit de eerste graad basisonderwijs in Leuven uit om massaal te komen kleuren voor verandering op gigantische kleurplaten.

“Kinderen zien de wereld in de kleuren die wij ze geven. Dat is een routine die kinderen aannemen door verhalen te lezen en kleurplaten te zien: heel vaak zien we daar nog witte, rozige kindjes”

Joost Lowyck, grondlegger SOM

Wil je een kleurpotlodenset kopen?