Naleye Farah

Stagiair bij SOM

Naleye Farah

SOM heeft er voor gezorgd dat ik opnieuw geloof dat de Leuvense scholen racismevrij kunnen worden.

Wat is je rol binnen Samen Onderwijs Maken?

Momenteel ben ik een draaischijf tussen scholen, leerlingen en de stad in het kader van Leuvense scholen zonder racisme. Mijn taak is om een manier te vinden om jongeren participatief te betrekken bij het beleid. De jongeren dus een plaats geven zodat ze zelf rond racisme kunnen werken. De leerlingen en studenten zijn immers de beste ambassadeurs in het streven naar scholen zonder racisme. Ik werk een plan uit om van deze ambassadeurswerking een duurzaam project te maken. Dankzij een stuurgroep zouden jongeren hun ideeën ook kunnen communiceren naar de scholen.

Als er één ding is dat je zou mogen veranderen in het onderwijs, wat zou dat dan zijn?

Ons onderwijscurriculum is nog steeds eurocentristisch. In mijn utopische wereld zou elke leerling ongeacht zijn etniciteit zichzelf herkennen in de schoolboeken. Een voorbeeld is het in kaart brengen van de kennis en hoogstaande beschaving van de Afrikaanse landen zoals de Nubische koninkrijken. Er zijn talloze islamitische wetenschappers die belangrijke ontdekkingen hebben gedaan in de geneeskunde, alchemie, aardrijkskunde, fysica en wiskunde. Het zou veel moslimjongeren kunnen motiveren als ze leren wat mensen met hetzelfde geloof allemaal hebben bereikt.

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Onderwijsmakers mogen mij contacteren om samen te werken rond de uitdagingen van etnische diversiteit.